Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιστολή Φωτίου στον νεοβαπτισθέντα Βούλγαρο ηγεμόνα Βόρι-Μιχαήλ




Επιστολή του Φωτίου στον άρτι βαπτισθέντα Βόρι-Μιχαήλ της Βουλγαρίας εν είδει κατόπτρου ηγεμόνος.

Το 863 ο Πάπας Νικόλαος αμφισβήτησε την κανονικότητα της εκλογής του Φωτίου, η οποία έλαβε χώρα το 858, συγκαλώντας Εκκλησιαστική Σύνοδο στην Ρώμη. Είχε προηγηθεί το 862 το κάλεσμα του ηγεμόνος της Μοραβίας Ρατισλάβου στους Βυζαντινούς για βυζαντινομοραβική συμμαχία και συνακόλουθα τον εκχριστιανισμό των Μοραβών. Όπερ και εγένετο. Ο Φώτιος έστειλε τους Κύριλλο και Μεθόδιο. Αντιδρώντας σε αυτή την βυζαντινή κίνηση οι Φράγκοι της Βαβαρίας επιχείρησαν να προσεταιριστούν τους Βούλγαρους και έτσι αποφάσισαν να τους εκχριστιανίσουν σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας της Ρώμης.

Η αντίδραση των Βυζαντινών ήταν άμεση. Να υπενθυμίσουμε πρώτα ότι το 863 συνέτριψαν τις ενωμένες αραβοπαυλικιανές δυνάμεις στον ποταμό Λαλακάοντα. Στην πραγματικότητα τις εξολόθρευσαν. Ο ίδιος ο επικεφαλής Εμίρης Αμρ Αλ Ακτά έπεσε στο πεδίο της μάχης. Το αποτέλεσμα ήταν καίριο. Η μάχη αυτή θεωρείται σημείο καμπής σηματοδοτώντας την έναρξη της διαρκούς βυζαντινής αντεπιθέσεως για την ανακατάληψη των ανατολικών εδαφών που απόλεσε τον 7ο αιώνα. Ως εκ τούτου είχαν την δυνατότητα να συγκεντρώσουν στρατεύματα και ναυτικό έναντι της Βουλγαρίας με σκοπό να πιέσουν το Βόρι ώστε να μην ενδώσει στα κελεύσματα των δυτικών. Ο στρατιωτικός και ναυτικός αποκλεισμός έφερε το ποθητό για το Βυζάντιο αποτέλεσμα. Ο Βόρις στράφηκε προς τον τότε αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ' για τον εκχριστιανισμό του ιδίου και του λαού του. Οι τότε εκχριστιανισμοί των Εθνών αποτελούσαν διπλωματικό βυζαντινό όπλο, σε μελλοντικό άρθρο θα το αναλύσουμε.

Έτσι, το 864 ο Βόρις βαπτίζεται με ανάδοχο τον αυτοκράτορα Μιχαήλ λαμβάνοντας μάλιστα το ίδιο όνομα. Σε συνέχεια αυτού ο Φώτιος αποστέλλει μία επιστολή στον νεοπροσήλυτο ηγεμόνα εν είδει κατόπτρου ηγεμόνος. Το περιεχόμενό της περιλαμβάνει συμβουλές για το πως πρέπει να φέρεται ένας υπεύθυνος χριστιανός ηγεμών, ο οποίος υποχρεούται να είναι πρότυπο προς τον λαό του. Κάτωθι παραθέτουμε απόσπασμα αυτής της επιστολής. Εδώ ο Φώτιος τονίζει το γεγονός ότι ο τρόπος του βίου ενός εκάστου ηγεμόνος αντανακλά στους υπηκόους του και αυτό είναι μία διαχρονική αλήθεια. Στις ημέρες μας, βεβαίως, αυτό έχει αντιστραφεί. Συνεπείαι τούτου έχουμε το φαινόμενο οι πολιτικοί που εκλέγουμε να αποτελούν τον καθρέφτη ημών...

"Ο των αρχόντων τρόπος, νόμος γίνεται τοις υπό χείρα. Ει τι ουν το πλήθος εξαμαρτάνει, εις τον άρχοντα την αιτίαν αναπέμπει, πόσον οίει σαυτόν αρετής επιμελείσθαι, και χρεωστείν αεί επί τοις καλοίς εγρηγορέναι;"

"Ο τρόπος ζωής των αρχόντων γίνεται νόμος για τους υπηκόους. Εάν, λοιπόν, το πλήθος σφάλλει σε κάτι, αποδίδει την αιτία του λάθους στον άρχοντα` πόσο, επομένως, πιστεύεις ότι πρέπει να φροντίζεις για την αρετή και πόσο οφείλεις διαρκώς να ξαγρυπνάς επιδιώκοντας το καλό;"

(Νεοελληνική απόδοσις του Ιωάννου Πλεξίδα από το βιβλίο: "Ο Ηγεμών" των εκδόσεων Αρμός)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι Δήμοι και ο ρόλος τους στο βυζαντινό κράτος

Οι «Δήμοι» στο Βυζάντιο αποτελούν κατάλοιπο των δημοκρατικών θεσμών. Αρχικά λειτουργούσαν ως λαϊκές ομάδες οι οποίες, στη συνέχεια, μετεξελίχθησαν σε αθλητικά σωματεία τα οποία είχαν επιφορτιστεί με την οργάνωση των ιππικών αγώνων.   Με την πάροδο του χρόνου, αυτά τα σωματεία απέκτησαν υπολογίσιμη πολιτική ισχύ. Από μαρτυρίες τις οποίες έχουμε η δραστηριότητά τους λάμβανε χώρα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, τόσο στον ελλαδικό χώρο (Ρόδος, Γόρτυνα, Νέα Αγχίαλος κ.ά)  όσο και στη Μικρά Ασία (Μίλητος, Έφεσος Κύζικος, Πριήνη, Στρατονίκεια κ.ά), την Ανατολή (Αντιόχεια, Ιερουσαλήμ, Καισάρεια Παλαιστίνης, Έμεσα κ.ά) και την Αίγυπτο (Αλεξάνδρεια, Οξύρυγχος, Αντινόη κ.ά). Οι Δήμοι διακρίνονταν από τον χρωματισμό που είχαν τα εμβλήματά τους. Έτσι είχαμε τους Πράσινους, τους Λευκούς, τους Βένετους και τους Ρούσιους. Δηλαδή τέσσερις ξεχωριστούς Δήμους.  Επισήμως δεν είχαν κάποια πολιτική εξουσία. Από τον 5ο αιώνα οι αρχηγοί τους διο...

Ιστοριογραφικές πηγές για το Βυζάντιο

Οι πηγές, από τις οποίες αντλούμε πληροφορίες για την Βυζαντινή αυτοκρατορία, είναι δύο ειδών: οι άμεσες και οι έμμεσες. Ως άμεσες πηγές έχουμε τις εξής: ·        Νομοθεσία, για παράδειγμα ο Codex Theodosianus ή το Corpus   Iuris Civilis —   Πρακτικά και κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων —   Πρακτικά και κανόνες τοπικών Συνόδων —   Τα διάφορα έγγραφα που σώζονται (κυρίως σε παπύρους), κρατικά ή ιδιωτικά —   Επιγραφές, π.χ επιτύμβιες, επιγραφές μνημείων κ.λ.π —   Σφραγίδες, π.χ Χρυσόβουλα, Αργυρόβουλα, Μολυβδόβουλα —   Νομίσματα, π.χ ο βυζαντινός Σόλιδος, τα αργυρά Μιλιαρέσια, ή οι χάλκινες Φόλλεις —   Μνημεία —   Έργα Μικροτεχνίας, π.χ από Σμάλτο, Ελεφαντοστό κ.λ.π —   Μικρογραφίες, π.χ από το Χειρόγραφο του Σκυλίτζη —   Έργα πρακτικής χρησιμότητας για την κρατική διοίκηση και την στρατιωτική οργάνωση, π.χ για θέματα εθιμοτυπίας ή ιεραχικής τάξεως όπως τα έργα του Κω...

Βυζαντινή Επιγραφική - Οι πρώτοι αιώνες 4ος-6ος

Μορφές των Γραμμάτων κατά τους αιώνες από τον 4 ο  έως τον 6 ο Κόρινθος, Αρχαιολογικό Μουσείο ΕΝΘΑΔΕ ΚΙΤΕ ΜΑΡΙΑ ΣΩΦΡΩΝ ΓΥΝΗ ΕΥΠΛΟΥ ΗΝΙΟΧΟΥ ΟΣ ΑΓΟΡΑΣΑΣ ΤΗΝ ΛΗΝΟΝ ΕΥΠΛΟΥΣ ΠΑΡΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΥΠΗΡΕΤΟΥ ΧΡΥΣΙΝΟΥ ΕΝΟΣ ΗΜΥΣΥ ΚΑΙ ΔΟΥΣ ΤΑΣ ΤΙΜΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΩ ΚΑΙ ΛΑΒΩΝ ΕΞΟΥΣΙΑΝ ΠΑΡ ΑΥΤΟΎ ΕΠΕΘΗΚΑ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟΝ ΕΤΕΛΕΥ ΤΗΣΕΝ ΔΕ Η ΜΑΚΑΡΙΑ ΤΗ ΠΡΟ ΙΑ ΚΑΛΑΝΔΟΝ ΣΕΝΤΕΝΒΡ(ΙΟΝ) Νικόπολη (πρωτεύουσα επαρχίας Ηπείρου) Βασιλική Αγίου Δημητρίου ΩΚΕΑΝΟΝ ΠΕΡΙΦΑΝΤΟΝ ΑΠΙΡΙΤΟΝ ΕΝΘΑ ΔΕΔΟΡΚΑΣ ΓΑΙΑΝ ΜΕΣΣΟΝ ΕΧΟΝΤΑ ΣΟΦΟΙΣ ΙΝΔΑΛΜΑΣΙ ΤΕΧΝΗΣ ΠΑΝΤΑ ΠΕΡΙΞ ΦΟΡΕΟΥΣΑΝ ΟΣΑ ΠΝΙΕΙ ΤΕ ΚΑΙ ΕΡΠΕΙ ΔΟΥΜΕΤΙΟΥ ΚΤΕΑΝΟΝ (έργο) ΜΕΓΑΘΥΜΟΥ ΑΡΧΙΕΡΗΟΣ Ασημένιος Σταυρός από τη Συρία (βρίσκεται στη Βαλτιμόρη) ΥΠΕΡ ΕΥΧΗΣ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΥΗΟΥ ΣΥΜΕΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΤΩΝ ΤΟΝ ΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΝ ΑΥΤΟΝ Οι Επιστήμες που ασχολούνται με τη γραφή είναι: ·         Επιγραφική ·         Διπλωματική (αρχειακά έγγραφα) · ...