Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπόνηση επικοινωνιακού σχεδίου για το Βυζαντινό Μουσείο



Ι. Εισαγωγή

Η ομάδα μας του Success Communicator (Φανταστικός τίτλος) κλήθηκε τον Νοέμβριο του 2014 να αναπτύξει ένα επικοινωνιακό σχέδιο για το Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών που να αφορά το εξάμηνο Φεβρουαρίου Ιουλίου 2015. Το σχέδιο είναι έτοιμο και περιλαμβάνει τα εξής: Σύντομη ανάλυση της παρούσης καταστάσεως με έμφαση στις αδυναμίες επικοινωνιακής πολιτικής, επιλογή των μέσων επικοινωνίας για την προώθηση της εκστρατείας του Μουσείου, επιλογή και εξήγηση των επικοινωνιακών δραστηριοτήτων που θα ακολουθηθούν, το Κεντρικό προεκλογικό μήνυμα της εκστρατείας και όλα αυτά απεικονιζόμενα σε ένα απλό χρονοδιάγραμμα.

ΙΙ. Παρούσα κατάσταση

Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών αποτελεί ένα από τα ιστορικά Μουσείο στην Αθήνα. Παρ’ όλα αυτά δεν αποτελεί μία από τις πρώτες επιλογές των Αθηναίων πολιτών όσο και των τουριστών. Αν και διαφημίζει κάτω αριστερά το πιστοποιητικό βράβευσης από τη σελίδα tripadvisor, εντούτοις κατέχει την 26η θέση (http://www.tripadvisor.com.gr/Attractions-g189400-Activities-Athens_Attica.html) ανάμεσα στα αξιοθέατα που επισκέπτονται την Αθήνα. Οι άμεσοι ανταγωνιστές του είναι το Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης το οποίο βρίσκεται στην 15η θέση –και σχεδόν απέναντι του Βυζαντινού, επίσης στη Βασιλίσσης Σοφίας- το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο που είναι στη 13η θέση και το Μουσείο Ακροπόλεως που καταλαμβάνει την 1η θέση. Ειδικά το τελευταίο, αν και ξεκίνησε τη λειτουργία του μόλις τον Ιούνιο του 2009, ωστόσο αναρριχήθηκε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα στην κορυφή. Το οργανόγραμμά του Βυζαντινού Μουσείου περιλαμβάνει 2 υπηρεσίες αρχαιολογικής συλλογής, το τμήμα συντήρησης και το τμήμα διοικητικής, οικονομικής & τεχνικής υποστήριξης, ασφάλειας & φύλαξης (http://www.byzantinemuseum.gr/el/museum/organization_chart/). Η επικοινωνιακή του στρατηγική είναι σχεδόν ανύπαρκτη και εκεί είναι που θα εστιάσουμε δεδομένου ότι προσφέρει ποικίλες δραστηριότητες, οι οποίες, όμως δεν γίνονται γνωστές ευρέως. Σε συνδυασμό με την τιμολογιακή του πολιτική, η οποία είναι ελκυστική (4 Ευρώ το εισιτήριο και 2 το μειωμένο) είναι απαράδεκτο το Βυζαντινό Μουσείο να αγνοείται ή να παραβλέπεται από την πλειοψηφία των Αθηναίων πολιτών αλλά και μέρους των τουριστών. Όλα αυτά τη στιγμή που το Αρχαιολογικό Μουσείο χρεώνει 7 ευρώ και 3 Ευρώ αντίστοιχα (http://www.namuseum.gr/visiting/index-gr.html) ενώ το Κυκλαδικό 7, 3.5 και 3.5 για φοιτητές πλην αρχαιολογίας και Τέχνης που μπαίνουν δωρεάν. Αντίθετα, στο Εθνικό Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό οι φοιτητές όλων των Σχολών έχουν ελεύθερο πάσο (http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=170&clang=0). Τέλος, δεν υπάρχει οργανωμένο δίκτυο Μάρκετινγκ (Kotler Philip, 2001: 15) για την προώθηση της αναγνωρισιμότητας του Μουσείου. Πρόκειται για το δεύτερο σημείο στο οποίο θα ενεργοποιηθούμε.

III. Επιλογή των Μέσων Επικοινωνίας για την δημοσιοποίηση της εκστρατείας

Τα Μέσα Επικοινωνίας που θα προκριθούν για την αποτελεσματικότερη διάδοση της εκστρατείας μας είναι τα οδικά μέσα μεταφοράς, οι κυριακάτικες εφημερίδες, η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το διαδίκτυο. Ας τα πάρουμε ένα-ένα:

1 .       Οδικά Μέσα Μεταφοράς -> Εδώ το κεντρικό μήνυμα θα αποτελείται από  τρία μέρη: 1ον. Από μία ψηφιδωτή εικόνα από τον ναό της Αγίας Σοφίας, η οποία απεικονίζει την Παναγία βρεφοκρατούσα, αριστερά της τον Μ. Κωνσταντίνο να της προσφέρει την οχυρωμένη Κωνσταντινούπολη και δεξιά αυτής τον Ιουστινιανό να της προσφέρει την Αγία Σοφία (Ζερβός, 2013: 3). Η απεικόνιση του ψηφιδωτού θα έχει διαστάσεις 100x150cm. 2ονΑπό το βασικό λογότυπο, με τις μισές διαστάσεις από κάτω, το οποίο θα είναι σχεδιασμένο με ειδική γραφή χρησιμοποιώντας πλάγια χρυσίζοντα γράμματα σε πορφυρό φόντο ως συνειρμός στα Βυζαντινά χρώματα. Θα απευθύνεται σε όλους αλλά πιο πολύ θα στοχεύει τους οπτικούς τύπους με βάση τη θεωρία του Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού (Γούναρης, 2006: 211). 3ον Το βασικό λογότυπο θα συνοδεύεται από μία επεξήγηση-έμμεση προτροπή με μικρότερα γράμματα, επίσης με ειδική γραφή, καθώς και το λογότυπο του Μουσείου. Τα Μέσα Μεταφοράς που θα διαφημιστεί το Μουσείο είναι τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Ο λόγος είναι ότι το Μουσείο βρίσκεται σε κεντρικό σημείο στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας –και κοντά στον σταθμό του Μετρό «Ευαγγελισμός» από όπου περνούν καθημερινώς πολλές γραμμές μεταφέροντας χιλιάδες επιβάτες, έχει χαμηλό κόστος και υψηλή επιλεκτικότητα, στοχεύοντας κυρίως στο πολυάριθμο αστικό κοινό (Ζώτος, 2008: 430).

2.   Κυριακάτικες εφημερίδες -> Θα μοιραστεί το πιο πάνω ψηφιδωτό έγχρωμο σε μισή σελίδα (λόγω κόστους), συνοδευόμενο από ένα κείμενο 5μιση γραμμών σε κανονική γραφή αλλά με λίγο μεγαλύτερα γράμματα από εκείνα των άρθρων. Θα προτιμηθούν οι εφημερίδες «Πρώτο Θέμα», «Έθνος της Κυριακής», «Καθημερινή», «Real news» και «Βήμα της Κυριακής». Ο λόγος επιλογής των συγκεκριμένων κυριακάτικων εφημερίδων έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχουν τη μεγαλύτερη κυκλοφορία τόσο από τις καθημερινές όσο και από τα άλλα κυριακάτικα φύλλα: (http://www.typologies.gr/%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%BF-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AD%CE%BC%CE%B1-%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AC%CE%B5%CE%B9-%CF%80%CE%AC%CE%BD%CF%89-%CE%B1%CF%80%CF%8C-100-000-%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%B1/#more-63741). Επιπρόσθετα, με την κρίση στις κυκλοφορίες προσφέρουν σχετικά φθηνές τιμές (Ζώτος, 2008: 422) και δεδομένης της 6μηνης διάρκειας της εκστρατείας μας μπορούμε να αποσπάσουμε ακόμη καλλίτερη οικονομική συμφωνία. Επίσης, αξιοποιούν την οπτική παρουσίαση (Ζώτος, 2008: 422) και διαβάζονται από μεγάλο κοινό, πέραν των αγοραστών (π.χ από την υπόλοιπη οικογένεια).

3.   Τηλεόραση -> Η τηλεοπτική διαφήμιση απευθύνεται στο μέσο οικογενειακό ακροατήριο (Ζώτος, 2008: 425), στο οποίο και στοχεύουμε, ενώ διαθέτει το ιδιαίτερο προσόν να συντονίζει την έγχρωμη κινούμενη εικόνα με τους διάφορους ήχους (Ζώτος, 2008: 425). Αυτό το προσόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώστε να προσελκύσει και τους 3 τύπους ανθρώπων κατά τα πρότυπα του νευρογλωσσικού προγραμματισμού, δηλαδή τους οπτικούς, τους ακουστικούς και τους κιναισθητικούς (Γούναρης, 2006: 211) γιατί διεγείρει τις αισθήσεις και τα συναισθήματα. Τα παραπάνω αντισταθμίζουν το σχετικά αυξημένο κόστος που συνεπάγεται ως μέσο. Τώρα, το σκηνικό είναι στημένο στο σαλόνι ενός καθημερινού σπιτιού. Συμμετέχουν μία μητέρα και η κόρη της ενώ κλείνει με τη φωνή του εκφωνητή. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του τελευταίου περνάει η γνωστή εικόνα του ψηφιδωτού με το λογότυπο του Μουσείου από κάτω ενώ τα λόγια του επενδύονται από ένα χαμηλότερης εντάσεως μουσικό χαλί βυζαντινής μουσικής στον τόνο του 4ου Πλάγιου Ήχου. Ο Πλάγιος του 4ου, όπως αποκαλείται, αποτελεί την επιτομή, την κορωνίδα (http://ymnous.blogspot.gr/2012/01/blog-post_23.html) όλων των βυζαντινών ήχων και είναι επιβλητικός. Το τηλεοπτικό σποτ θα είναι διάρκειας 10 δευτερολέπτων, οι λέξεις βυζαντινής προελεύσεως θα είναι τονισμένες σε άλλο χρώμα και υπογεγραμμένες ενώ θα εμφανίζονται σε κινούμενη ταινία στο κάτω μέρος της οθόνης. Τα τηλεοπτικά κανάλια που θα εμφανιστεί το σποτάκι μας είναι το Mega, ΑΝΤ1 και ο skai γιατί τα δύο πρώτα διαθέτουν αυξημένη τηλεθέαση ενώ ο skai ειδικεύεται σε θέματα πολιτισμού με εκπομπές όπως: Μεγάλοι Έλληνες, Πολεμική Ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας, 1821 κ.ά.
    
 4.   Ραδιόφωνο -> Η ραδιοφωνική διαφήμιση έχει το προσόν του χαμηλού κόστους (Ζώτος, 2008: 426), καθώς επίσης της υψηλής επιλεκτικότητας (Ζώτος, 2008: 426) ενώ είναι ιδανικό για την προσέλκυση ακουστικών τύπων, ειδικά με τη χρήση του Πλάγιου του 4ου (Γούναρης, 2006: 212). Αναφορικά με το κείμενο πρόκειται για το ίδιο διαλογικό κείμενο αλλά με ελαφρώς ανεβασμένη την ένταση του ήχου για την αξιοποίηση της βυζαντινής μελωδίας. Οι σταθμοί που θα επιλεγούν είναι ο real fmo skai και ο Μελωδία fm γιατί, αφενός μεν ο πρώτος είναι ο κορυφαίος σε ακροαματικότητα, αφετέρου δε οι υπόλοιποι συνδυάζουν πιο εξειδικευμένο κοινό (http://www.focusbari.gr/images/tips/AKROAMATIKOTHTA_RF_ATTIKHS .pdf).

5 . Διαδίκτυο -> Το διαδίκτυο αποτελεί ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο μέσο το οποίο, επιπροσθέτως, διαθέτει το πλεονέκτημα της διαδραστικότητας. Στον χώρο του διαδικτύου εκεί που θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας θα είναι στο facebook και ειδικά στις ομάδες εκείνες οι οποίες ασχολούνται με το Βυζάντιο και τη μεσαιωνική ιστορία. Τέτοιες υπάρχουν πολλές, θα αναφέρουμε μερικές ενδεικτικά όπως: Great eastern Roman EmpireByzantineNationByzantine CommonwealthTerra Byzantica, Βυζαντινών Ιστορικά, Βυζαντινή Μουσική, Βυζαντινή Τέχνη και Εικόνες, Βυζαντινή Εικόνα. Να επισημάνουμε εδώ ότι το διαφημιστικό βίντεο που θα αναλύσουμε πιο κάτω θα έχει ελάχιστο κόστος καθώς η κ. Αρβελέρ, με την οποία επικοινωνήσαμε για να της ζητήσουμε να αφηγηθεί στην ελληνική το βίντεο, ως πρόεδρος του ελληνικού ιδρύματος πολιτισμού (http://www.naftemporiki.gr/story/655468/i-eleni-arbeler-proedros-tou-ellinikou-idrumatos-politismou) δεν απαιτεί να πληρωθεί, το θεωρεί χαρά της –όπως δήλωσε- να βοηθήσει στη διάδοση της βυζαντινής μας κληρονομιάς. Τώρα, ως προς τις ενέργειες, θα δημιουργηθεί στο facebook σελίδα του Βυζαντινού μουσείου η οποία και θα προωθήσει το ίδιο βίντεο διάρκειας γύρω στο 1 ½ λεπτό με ένα κείμενο γραμμένο σε τρεις γλώσσες: στην Ελληνική, στην Αγγλική και στην κυριλλική. Από τις σελίδες αυτές ορισμένες έχουν χιλιάδες μέλη από διάφορες χώρες ενώ τα μέλη συνδιαλέγονται συνήθως στην αγγλική. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι πάνω από τα μισά μέλη προέρχονται από σλαβικές χώρες (Σερβία, Βουλγαρία, Μαυροβούνιο, Ρωσία), οι οποίες χρησιμοποιούν το κυριλλικό αλφάβητο. Την αφήγηση, όπως αναφέραμε, θα αναλάβει η διακεκριμένη Βυζαντινολόγος Ελένη Γλυκατζή Αρβελέρ (καταφυγή στην διασημότητα και στην φήμη της ως αυθεντία στον χώρο της) (Ζώτος, 2008: 71) και (DeVito, 2004: 534). Θα είναι υποβλητική με τη χρησιμοποίηση εντυπωσιακών προτάσεων για μία τέτοια μικρής εκτάσεως αφήγηση (Verderber, 1998: 414). Η μουσική που θα συνοδεύει την αφηγήτρια θα είναι και πάλι ο Πλάγιος ήχος του 4ου με σκοπό να συνεγείρει όχι μόνον την ακοή, αλλά, κυρίως, να εμπνεύσει τα συναισθήματα και να ενισχύσει τους συνειρμούς ενός ειδικά στοχευμένου κοινού (υψηλή επιλεκτικότητα) (Ζώτος, 2008: 426), όπως εκείνοι που συμμετέχουν στις παραπάνω ομάδες και σε πολλές άλλες παρόμοιες. Κατά τον ίδιο τρόπο κατά τη διάρκεια της αφηγήσεως θα προβάλλονται εικόνες από την βυζαντινή Κωνσταντινούπολη, από βυζαντινά μνημεία από τον ελλαδικό χώρο και ιδίως από την Αττική, καθώς και βυζαντινές εικόνες. Και εδώ ο συνειρμός, πέραν του οπτικού, στοχεύει στην εξωτερίκευση του συναισθήματος. Τέλος, μετά το πέρας της αφηγήσεως, ο ανώνυμος εκφωνητής θα εκφωνήσει το κεντρικό μήνυμα στης εκστρατείας: «Το Βυζάντιο στον 21ο αιώνα. Από το ψηφιδωτό στο ψηφιακό» ενώ θα περάσει ως ταινία στο κάτω μέρος της οθόνης το λογότυπο του Μουσείου.

Συνδυασμός των Μέσων 

Κοινή συνισταμένη όλων των επικοινωνιακών μέσων αποτελεί το κεντρικό σύνθημα της διαφημιστικής εκστρατείας. Πρόκειται για ένα σύνθημα «υπογραφή» (Ζώτος, 2008: 63) που κεντρίζει. Σκοπός είναι να δημιουργήσει συνδυαστικούς συνειρμούς σε εκείνους που θα τύχει να το παρακολουθήσουν, ακούσουν, διαβάσουν σε 2, 3, 4 ή και τα 5 διαφορετικά μέσα στα οποία θα προωθηθεί η διαφήμιση του Μουσείου. Κάθε μέσο έχει ως στόχο να δράσει συμπληρωματικά του άλλου ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα, το οποίο συνίσταται στη μέγιστη δυνατή προβολή (Ζώτος, 2008: 421) σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Τα Μέσα Οδικής Μεταφοράς θα προωθούν το μήνυμα τις πρωινές ώρες σε όλη τη διαδρομή τους και φυσικά και στα κεντρικά σημεία. Παράλληλα, το ραδιόφωνο θα παίζει στη μεσημεριανή ζώνη το σποτάκι το οποίο όσοι το ακούσουν θα το ανακαλέσουν στη μνήμη το βραδάκι όταν θα εμφανιστεί οπτικοποιημένο στην τηλεόραση. Ειδικά η συνεργασία ραδιοφώνου και τηλεοράσεως είναι η πλέον άμεση και αποδοτική στις διαφημίσεις που χρησιμοποιούν αυτά τα δύο μέσα καθώς μειώνει το κόστος και μεγιστοποιεί το αποτέλεσμα (Ζώτος, 2008: 66). Τώρα, όσοι διαβάζουν εφημερίδες και ιδίως τις κυριακάτικες θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλέσουν την εικόνα του ψηφιδωτού με το ίδιο που απεικονίζεται στα Μέσα Μεταφοράς το οποίο σίγουρα έχουν δει επανειλημμένως τις υπόλοιπες ημέρες που μετακινούνται με αυτά τα Μέσα στην εργασία τους. Επομένως, η δυνατότητα που παρέχεται στον διαφημιζόμενο –εν προκειμένω στο Βυζαντινό Μουσείο- στο να επιτύχει να κεντρίσει το ενδιαφέρον του Μέσου Πολίτη, τόσο μέσα από τον γενικό συνδυασμό όσο και μέσω των επιμέρους συνδυασμών πολλαπλασιάζεται σε μεγάλο βαθμό.

Τέλος, το βίντεο στο διαδίκτυο έχει αποκλειστική στόχευση σε ένα εξειδικευμένο κοινό το οποίο πιθανότατα λόγω φόρτου εργασίας ή διαφόρων άλλων ασχολιών να μην είχε προσέξει τα Μέσα Μεταφοράς, πιθανόν να μην πολυδιαβάζει εφημερίδες ή να μην είναι φανατικοί της τηλεοράσεως ή του ραδιοφώνου. Είναι αλήθεια ότι όσοι συνδέονται στο διαδίκτυο και επισκέπτονται διάφορα φόρα, ιστοσελίδες ειδικού ενδιαφέροντος και εμπλέκονται σε συζητήσεις περνούν εκεί το μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους. Οι διάφορες θεματικές ομάδες στοfacebook, όπως εκείνες που καταπιάνονται με το Βυζάντιο, προσφέρουν μία ιδανική ευκαιρία για να προωθήσει ο διαφημιζόμενος ένα εξειδικευμένο προϊόν ή υπηρεσία, όπως το Βυζαντινό Μουσείο. Το ποσοστό επιτυχίας είναι ιδιαιτέρως μεγάλο, ειδικά εάν συνδυαστεί με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες που θα προσφέρει το Μουσείο ώστε να ζωντανέψει στα μάτια του επισκέπτη τον βυζαντινό βίο και πολιτισμό. Κατά συνέπεια, η ψηφιακή αναπαράσταση, σε συνδυασμό με τον διαγωνισμό γνώσης και τα δώρα δημιουργεί νέα δεδομένα και παράγει ένα επιπλέον κίνητρο ανανεώνοντας το ενδιαφέρον σε αυτούς τους επισκέπτες ώστε να περάσουν μία ακόμη φορά το κατώφλι του Βυζαντινού Μουσείου, δεδομένου ότι είναι σχεδόν σίγουρο (λόγω ειδικού ενδιαφέροντος) πως το έχουν επισκεφτεί στο παρελθόν.  

IV. Άλλες Επικοινωνιακές δραστηριότητες που απαιτούνται

Προκειμένου να υπάρξει επιτυχής επικοινώνηση του μηνύματος, εκτός των μέσων θα χρειαστεί να κινητοποιηθούν οι φίλοι του Μουσείου και οι φοιτητές του Ιστορικού Αρχαιολογικού του ΕΚΠΑ (ειδικότερα εκείνοι των Μεταπτυχιακών τμημάτων στην Βυζαντινή Ιστορία, Αρχαιολογία και Φιλολογία). Η μοναδική πρόταση πώλησης (Μουρδουκούτας, 2012: 16) θα πρέπει να συσχετιστεί με την μοναδικότητα του Βυζαντινού Μουσείου και των εκθεμάτων του. Οι πλέον κατάλληλοι για την προώθηση είναι οι φοιτητές για τους οποίους πιο πάνω αναφερθήκαμε. Θα το δουν δημιουργικά και ως μία δραστηριότητα που θα τους βοηθήσει στις σπουδές τους. Οι ίδιοι θα σχεδιάσουν ένα απλό και λειτουργικό φυλλάδιο και θα αναλάβουν να το διανέμουν σε κεντρικά σημεία της Πόλης, όπως στο Σύνταγμα, έξω από το Πανεπιστήμιο, στην Ακαδημία, στην Βιβλιοθήκη, στην Ομόνοια και αλλού. Ταυτόχρονα, θα επιδιωχθεί η συμμετοχή των φοιτητών της Αγγλικής Φιλολογίας για να μεταφράσουν τα φυλλάδια στα Αγγλικά αλλά και για να παρουσιάσουν το διαδικτυακό βίντεο στα Αγγλικά. 

Επιπρόσθετα, θα ζητηθεί η συνδρομή από πολίτες οι οποίοι γνωρίζουν το κυριλλικό αλφάβητο έτσι ώστε να βοηθήσουν αφενός μεν στην δημιουργία φυλλαδίων στα κυριλλικά αφετέρου δε να καταστεί εφικτή η παρουσίαση του διαδικτυακού βίντεο στις ομάδες στο facebook και αλλού στην κυριλλική γλώσσα. Ήδη αναφερθήκαμε στην υψηλή επισκεψιμότητα αυτών των σελίδων από άτομα σλαβικής καταγωγής. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό η τουριστική κίνηση από αυτές τις χώρες με τη μερίδα του λέοντος να καταλαμβάνουν οι Ρώσοι τουρίστες (http://www.russian.gr/news/travelingreece/news.php?ID=76269) και (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=427405). Οι ίδιοι, επίσης συνδυάζουν τα ταξίδια τους και με τις επισκέψεις σε χριστιανικά μνημεία και το Βυζαντινό Μουσείο είναι και Χριστιανικό με πλήθος εικόνων, μικροαντικειμένων κ.λ.π (http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=10&artid=153907). Το φυλλάδιο στα κυριλλικά μπορεί, επίσης, να προσελκύσει επισκέπτες από τις κοινότητες των μεταναστών που προέρχονται από την Ανατολική Ευρώπη, οι οποίοι είναι αρκετοί. Με αυτόν τον τρόπο θα καταστεί περισσότερο αποτελεσματική η εκστρατεία του Βυζαντινού Μουσείου γιατί θα συνδυαστεί η προώθηση με την διαφήμιση (Kotler, 2006: 673).

Τέλος, ιδιαίτερα ζωτικό από οικονομικής απόψεως είναι το ζήτημα της προσέλκυσης χορηγών. Αυτό μπορεί να γίνει πράξη με την αναφορά της επωνυμίας τους στο φυλλάδιο και στις διαφημίσεις, παράλληλα με την ανακοίνωση ενός διαγωνισμού γνώσεων και μηνιαίων κληρώσεων, έτσι ώστε να διατηρήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον. Οι χορηγοί, επίσης, θα αναλάβουν να καλύψουν τα έξοδα των διακεκριμένων ακαδημαϊκών οι οποίοι θα κληθούν να δώσουν μηνιαίες διαλέξεις (την πρώτη Τετάρτη κάθε μήνα) με σκοπό να ανεβάσουν περισσότερο το κύρος της εκστρατείας και του Μουσείου εν τω συνόλω. Οι 2 μεγάλοι χορηγοί του Μουσείου θα είναι το Ταξιδιωτικό Γραφείο: «Αλέξιος Κομνηνός», το οποίο θα προσφέρει ένα 4ημερο ταξίδι στους 3 που θα απαντήσουν σωστά στην ερώτηση του Διαγωνισμού η οποία θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Μουσείου. Δηλαδή θα απαντήσουν μέσω υπολογιστή, δίνοντας παράλληλα τα στοιχεία τους:

Ερώτηση: Ποιος ήταν ο πρώτος που καθιέρωσε τους όρους Βυζάντιο και Βυζαντινή αυτοκρατορία στη διεθνή ιστοριογραφία;
Απάντηση: (φυσικά δεν θα αναφέρεται μέχρι τη λήξη του διαγωνισμού τα μεσάνυχτα στις 31/07/15) Ο Γερμανός Ιερώνυμος Βολφ το 1562.

Επίσης, ο εκδοτικός οίκος: «ΚΟΙΑΙΣΤΩΡ», ο οποίος θα προσφέρει 12 αντίτυπα του βιβλίου της Ελένης Γλυκατζή Αρβελέρ: «Η Πολιτική Ιδεολογία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας». Κάθε μήνα και για το εξάμηνο Φεβρουαρίου-Ιουλίου 2015 θα κληρώνονται από 2 με βάση τον αριθμό του εισιτηρίου. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε τους επισκέπτες του Μουσείου.

Γενικά οι χορηγίες, οι κληρώσεις, ο διαγωνισμός, οι εκδηλώσεις, μαζί με την προώθηση και τη Διαφήμιση, αποτελούν βασικές επικοινωνιακές παρεμβάσεις καθώς πρόκειται για σχεδιασμένες πηγές μηνυμάτων (Ζώτος, 2008: 61).   

V. Κεντρικό μήνυμα της εκστρατείας

            Το κεντρικό μήνυμα της εκστρατείας για τα οδικά μέσα μεταφοράς:



 «Το Βυζάντιο στον 21ο αιώνα. Από το Ψηφιδωτό στο ψηφιακό.»

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

«Η πνευματική κληρονομιά και τα αντικείμενα της βυζαντινής παρουσίας στην ψηφιακή Ελλάδα του 21ουαιώνοc»  Χορηγοί επικοινωνίας το ταξιδιωτικό γραφείο Αλέξιος Κομνηνός και ο εκδοτικός οίκος Κοιαίστωρ

Το κείμενο για τις κυριακάτικες εφημερίδες:

«Το Βυζάντιο στον 21ο αιώνα. Από το ψηφιδωτό στο ψηφιακό. Η βυζαντινή κληρονομιά μέσα από πλήθος αντικειμένων της βυζαντινής Αθήνας και όχι μόνον. Ψηφιακή αναπαράσταση σε γιγαντοοθόνη της καθημερινής ζωής με απεικόνιση των αντικειμένων, εξηγώντας λεπτομερειακά τη χρήση αυτών. Μεγάλος Διαγωνισμός με 3 νικητές να απολαμβάνουν 4μερο ταξίδι στην πρωτεύουσα του Βυζαντίου, την Κωνσταντινούπολη. Κληρώσεις δώρων κάθε μήνα.» Χορηγοί επικοινωνίας το ταξιδιωτικό γραφείο Αλέξιος Κομνηνός και ο εκδοτικός οίκος Κοιαίστωρ

Στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο το σποτάκι των 10 δευτερολέπτων θα έχει ως εξής:

Κόρη: Μητέρα, σήμερα το απόγευμα θα έρθει στο σπίτι η φίλη μου η Θεοφανώ. Θα καθίσουμε στο Τρίκλινον. Μπορείς να φτιάξεις εκείνον τον υπέροχο κοπτοπλακούντα; Η Θεοφανώ τρελλαίνεται.
Μητέρα: ΘεοφανώΤρίκλινον(Τραπεζαρία), Κοπτοπλακούς (Μπακλαβάς); Μα σε ποια εποχή βρισκόμαστε;
Εκφωνητής: Στη Βυζαντινή. Ελάτε στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο για να μάθετε πολύ περισσότερα που θα σας εκπλήξουν.

Τέλος, στο Διαδίκτυο το κείμενο διάρκειας 1 ½ λεπτών που θα εκφωνήσει η Ελένη Γλυκατζή Αρβελέρ στην ελληνική -η 1η παράγραφος από το βιβλίο της- (Αρβελέρ, 2003: 11) έχει ως εξής:

«Το Βυζάντιο είναι ταυτόχρονα μια πόλη και μια αυτοκρατορία. Η περίεργη τύχη της άλλοτε ταπεινής πόλης του Βοσπόρου, δημιούργησε γρήγορα τον θρύλο. Το Βυζάντιο-Κωνσταντινούπολη, προορισμένο να γίνει η έδρα της πρώτης χριστιανικής αυτοκρατορίας, θεωρήθηκε εξ’ αρχής έργο θείας έμπνευσης. Εμφανίζεται ο Θεός στον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο για να του υποδείξει τη θέση της πόλης, στις ακτές του Βοσπόρου. Η Θεία Παρέμβαση και πάλι καθορίζει με ακρίβεια το Βυζάντιο, που βρισκόταν στην ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου (και όχι τη Χαλκηδόνα που ήταν στην ασιατική). Τέλος, με την καθοδήγηση ενός αγγέλου χαράζει ο Κωνσταντίνος την περίμετρο της πόλης, στην οποία, σύμφωνα με μια παράδοση που άρχισε με τον Μέγα Αλέξανδρο, θα δώσει το όνομά του.
Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών εγκαινιάζει μία νέα εποχή γνωριμίας με το βυζαντινό μας παρελθόν. Μέσα από την πλούσια συλλογή του Μουσείου, η οποία αποτελείται από αντικείμενα καθημερινής χρήσης, νομίσματα, μολυβδόβουλα, αυτοκρατορικά χρυσόβουλα, γλυπτά, ανάγλυφα, εικόνες, τοιχογραφίες και ψηφιδωτά, ζωντανεύει το κλέος της πλέον μακρόχρονης αυτοκρατορίας όλων των εποχών, της Βυζαντινής. Σας περιμένουμε λοιπόν σε ένα νοητό ταξίδι πέρα από την αχλή του Μύθου. Νοιώστε την επιβλητική ατμόσφαιρα με το αυτοκρατορικό μεγαλείο που αποπνέει και ζήστε τη βυζαντινή καθημερινότητα με την ψηφιακή της αναπαράσταση τόσο στις επί μέρους αίθουσες όσο και στην γιγαντοοθόνη στην αίθουσα διαλέξεων».

VI. Επίλογος

Όπως είδαμε με μερικές μόνον εστιασμένες κινήσεις υπάρχει η δυνατότητα να ανεβεί τουλάχιστον κατά μέσο όρο 20 με 25% η επισκεψιμότητα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (με ανοδικές μάλιστα τάσεις) ώστε να αποτελέσει πόλο έλξης τόσο για τους Αθηναίους πολίτες (γηγενείς και μετανάστες) όσο και για τους τουρίστες. Ο συνδυασμός προώθησης και διαφήμισης, παράλληλα με την χρησιμοποίηση των νέων ψηφιακών μέσων, στοχεύει ώστε αυτή η ποσοστιαία αύξηση και η είσοδος στα 10 πρώτα σε επισκεψιμότητα αθηναϊκά αξιοθέατα να είναι μόνιμη και όχι παροδική. Άλλωστε, το Βυζαντινό Μουσείο έχει όλα τα εχέγγυα για ακόμα παραπάνω.

VII. Χρονοδιάγραμμα Δραστηριοτήτων

Οι φοιτητές θα απασχολούνται τα Σαββατοκύριακα για να μην λείπουν από τις παραδόσεις τις καθημερινές. Αφορά όλα τα Σαββατοκύριακα του εξαμήνου πλην του Πάσχα.

·     Έναρξη δραστηριοτήτων την Κυριακή 1η Φεβρουαρίου. Έναρξη διαγωνισμού για το 4ημερο ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη.
·         31/01/15 κλήρωση των 2 πρώτων αντιτύπων.
·         04/02/15 Διάλεξη στην αίθουσα διαλέξεων της Ελένης Γλυκατζή Αρβελέρ με θέμα: «Τι ήταν το Βυζάντιο»
·         28/02/15 κλήρωση 2 ακόμη αντιτύπων.
·   04/03/15 Διάλεξη της Averil Cameron με θέμα: «Οι Βυζαντινοί». Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στην Αγγλική.
·         31/03/15 κλήρωση των 2 αντιτύπων.
·    01/04/15 Διάλεξη Jonathan Harris με θέμα: «Το Βυζάντιο και οι Σταυροφορίες». Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στην Αγγλική.
·         30/04/15 κλήρωση των 2 αντιτύπων.
·         06/05/15 Διάλεξη Φώτη Δημητρακόπουλου με θέμα: «Βυζαντινή Γραμματεία».
·         31/05/15 κλήρωση των 2 αντιτύπων.
·      03/06/15 Διάλεξη Βασιλικής Πέννα με θέμα: «Ο Βυζαντινός Σόλιδος. Το Δολλάριο του Μεσαίωνα».
·         30/06/15 κλήρωση των 2 αντιτύπων.
·         01/07/15 Διάλεξη Στέφανου Ευθυμιάδη με θέμα: «Βυζαντινή Αγιολογία».
·         31/07/15 κλήρωση των τελευταίων 2 αντιτύπων. Λήξη εκστρατείας.
·     01/08/15 Ανακοίνωση των νικητών του διαγωνισμού. Κλήρωση εάν είναι περισσότεροι των 3.
           
VIII.    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.     DeVito AJoseph, (2004), Ανθρώπινη επικοινωνία, Μετάφραση: Κουβαράκου Διονυσία, Περιστέρι: Έλλην.  
2.      Verderber FRudolf, (1998), Η Τέχνη της Επικοινωνίας, Μετάφραση: Σαρρής Νίκος, Περιστέρι: Έλλην. 
3.      Ζώτος Χ. Γιώργος, (2008), Διαφήμιση Σχεδιασμός, ανάπτυξη, αποτελεσματικότητα, Θεσσαλονίκη: University Studio Press
4.      Μουρδουκούτας Βασίλης-Περικλής, (2012), Εγχειρίδιο Τέχνης και Τεχνικής της Επικοινωνίας, Λατσιά (Κύπρος): Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
5.      Kotler Philip-Armstrong Gary-Saunders John-Wong Veronica, (2001), Αρχές του Μάρκετινγκ, Μετάφραση: Σοκοδήμος Ανδρέας, Αθήνα: Κλειδάριθμος.
6.      Kotler Philip-Keller Kevin Lane, (2006), Μάρκετινγκ Μάνατζμεντ, Μετάφραση: Σοκοδήμος Ανδρέας, Αθήνα: Κλειδάριθμος.
7.      Γούναρης Σπύρος-Σταθακόπουλος Βλάσης, (2006), Διοίκηση Στρατηγικών Σχέσεων Μάρκετινγκ & Πωλήσεις για Πελάτες Στρατηγικής Σημασίας, Αθήνα: Σταμούλη.
8.      Αρβελέρ-Γλυκατζή Ελένη, (2003), Η πολιτική ιδεολογία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, Αθήνα: Ψυχογιός.
9.      Ζερβός Δημήτριος, (2013), Βυζαντίου ΕντρύφησιcΑθήνα: Πελασγός.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι Δήμοι και ο ρόλος τους στο βυζαντινό κράτος

Οι «Δήμοι» στο Βυζάντιο αποτελούν κατάλοιπο των δημοκρατικών θεσμών. Αρχικά λειτουργούσαν ως λαϊκές ομάδες οι οποίες, στη συνέχεια, μετεξελίχθησαν σε αθλητικά σωματεία τα οποία είχαν επιφορτιστεί με την οργάνωση των ιππικών αγώνων.   Με την πάροδο του χρόνου, αυτά τα σωματεία απέκτησαν υπολογίσιμη πολιτική ισχύ. Από μαρτυρίες τις οποίες έχουμε η δραστηριότητά τους λάμβανε χώρα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, τόσο στον ελλαδικό χώρο (Ρόδος, Γόρτυνα, Νέα Αγχίαλος κ.ά)  όσο και στη Μικρά Ασία (Μίλητος, Έφεσος Κύζικος, Πριήνη, Στρατονίκεια κ.ά), την Ανατολή (Αντιόχεια, Ιερουσαλήμ, Καισάρεια Παλαιστίνης, Έμεσα κ.ά) και την Αίγυπτο (Αλεξάνδρεια, Οξύρυγχος, Αντινόη κ.ά). Οι Δήμοι διακρίνονταν από τον χρωματισμό που είχαν τα εμβλήματά τους. Έτσι είχαμε τους Πράσινους, τους Λευκούς, τους Βένετους και τους Ρούσιους. Δηλαδή τέσσερις ξεχωριστούς Δήμους.  Επισήμως δεν είχαν κάποια πολιτική εξουσία. Από τον 5ο αιώνα οι αρχηγοί τους διο...

Ιστοριογραφικές πηγές για το Βυζάντιο

Οι πηγές, από τις οποίες αντλούμε πληροφορίες για την Βυζαντινή αυτοκρατορία, είναι δύο ειδών: οι άμεσες και οι έμμεσες. Ως άμεσες πηγές έχουμε τις εξής: ·        Νομοθεσία, για παράδειγμα ο Codex Theodosianus ή το Corpus   Iuris Civilis —   Πρακτικά και κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων —   Πρακτικά και κανόνες τοπικών Συνόδων —   Τα διάφορα έγγραφα που σώζονται (κυρίως σε παπύρους), κρατικά ή ιδιωτικά —   Επιγραφές, π.χ επιτύμβιες, επιγραφές μνημείων κ.λ.π —   Σφραγίδες, π.χ Χρυσόβουλα, Αργυρόβουλα, Μολυβδόβουλα —   Νομίσματα, π.χ ο βυζαντινός Σόλιδος, τα αργυρά Μιλιαρέσια, ή οι χάλκινες Φόλλεις —   Μνημεία —   Έργα Μικροτεχνίας, π.χ από Σμάλτο, Ελεφαντοστό κ.λ.π —   Μικρογραφίες, π.χ από το Χειρόγραφο του Σκυλίτζη —   Έργα πρακτικής χρησιμότητας για την κρατική διοίκηση και την στρατιωτική οργάνωση, π.χ για θέματα εθιμοτυπίας ή ιεραχικής τάξεως όπως τα έργα του Κω...

Βυζαντινή Επιγραφική - Οι πρώτοι αιώνες 4ος-6ος

Μορφές των Γραμμάτων κατά τους αιώνες από τον 4 ο  έως τον 6 ο Κόρινθος, Αρχαιολογικό Μουσείο ΕΝΘΑΔΕ ΚΙΤΕ ΜΑΡΙΑ ΣΩΦΡΩΝ ΓΥΝΗ ΕΥΠΛΟΥ ΗΝΙΟΧΟΥ ΟΣ ΑΓΟΡΑΣΑΣ ΤΗΝ ΛΗΝΟΝ ΕΥΠΛΟΥΣ ΠΑΡΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΥΠΗΡΕΤΟΥ ΧΡΥΣΙΝΟΥ ΕΝΟΣ ΗΜΥΣΥ ΚΑΙ ΔΟΥΣ ΤΑΣ ΤΙΜΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΩ ΚΑΙ ΛΑΒΩΝ ΕΞΟΥΣΙΑΝ ΠΑΡ ΑΥΤΟΎ ΕΠΕΘΗΚΑ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟΝ ΕΤΕΛΕΥ ΤΗΣΕΝ ΔΕ Η ΜΑΚΑΡΙΑ ΤΗ ΠΡΟ ΙΑ ΚΑΛΑΝΔΟΝ ΣΕΝΤΕΝΒΡ(ΙΟΝ) Νικόπολη (πρωτεύουσα επαρχίας Ηπείρου) Βασιλική Αγίου Δημητρίου ΩΚΕΑΝΟΝ ΠΕΡΙΦΑΝΤΟΝ ΑΠΙΡΙΤΟΝ ΕΝΘΑ ΔΕΔΟΡΚΑΣ ΓΑΙΑΝ ΜΕΣΣΟΝ ΕΧΟΝΤΑ ΣΟΦΟΙΣ ΙΝΔΑΛΜΑΣΙ ΤΕΧΝΗΣ ΠΑΝΤΑ ΠΕΡΙΞ ΦΟΡΕΟΥΣΑΝ ΟΣΑ ΠΝΙΕΙ ΤΕ ΚΑΙ ΕΡΠΕΙ ΔΟΥΜΕΤΙΟΥ ΚΤΕΑΝΟΝ (έργο) ΜΕΓΑΘΥΜΟΥ ΑΡΧΙΕΡΗΟΣ Ασημένιος Σταυρός από τη Συρία (βρίσκεται στη Βαλτιμόρη) ΥΠΕΡ ΕΥΧΗΣ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΥΗΟΥ ΣΥΜΕΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΤΩΝ ΤΟΝ ΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΝ ΑΥΤΟΝ Οι Επιστήμες που ασχολούνται με τη γραφή είναι: ·         Επιγραφική ·         Διπλωματική (αρχειακά έγγραφα) · ...